نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2107
-
الف
+

آثار تاریخی «تاجیکستان» در «پاریس » به نمایش درمی آید

نمایشگاه آثار تاریخی «تاجیکستان» در میزان( مهرماه) سال 1399 در موزیم « گیمه » شهر «پاریس» برگزار خواهد شد.

به گزارش آی فیلم 2، نمایشگاهی از آثار تاریخی تاجیکستان در میزان( مهر)سال  1399  برای معرفی فرهنگ باستانی و غنی مردم این کشور در موزیم«گیمه» شهر پاریس برگزار خواهد شد.

گفتنی است که  توافقنامه‌ای بین کشور «تاجیکستان« و «فرانسه» در اوایل ماه جولای سال 2019 میلادی در مورد برگزاری نمایشگاه آثار باستانی تاجیکستان در موزیم هنرهای ملی فرانسه به امضا رسیده بود و بر این اساس در دیداری که  بین «شمس الدین آروم بیک زاده»، وزیر فرهنگ جمهوری تاجیکستان با خانم «یاسمین گویدیر»، سفیر فرانسه در تاجیکستان  انجام شد درباره جزییات برگزاری این نمایشگاه گفت و گو شد.

در این دیدار که در شهر «دوشنبه» برگزار گردید، طرفین موضوع هماهنگی برگزاری نمایشگاه مذکور را مورد بررسی قرار دادند. قرار شد جهت برگزاری نمایشگاه مذکور در سطح شایسته هر ماه جلسه مشترک گروه کاری دایر شود.

طرفین همچنین در زمینه انتخاب کمپنی هواپیمایی، انتقال اشیای تاریخی به پاریس، تامین امنیت و حفظ آثار، تهیه فهرست آثار نمایشگاه، تدوین برنامه فرهنگی، نمایش فلم های تاجیکی با محتوای مناطق تاریخی و مسیرهای گردشگری تاجیکستان در پاریس گفتگو و اظهار نظرکردند.

«گیمه»موزیم هنرهای آسیایی واقع در شهر پاریس، فرانسه است که به سبب دارا بودن مجموعه‌هایی غنی از هنرهای تمدن‌های هندی آسیا شهرتی جهانی به دست آورده ‌است.

موزیم «گیمه» که توسط یک صنعتگر به نام «امیل اتیین گیمه» در سال ۱۸۷۹ تأسیس شده بود، ابتدا در  شهر «لیون» واقع بود و پس از واگذاری به دولت در سال ۱۸۸۵ به پاریس منتقل شد.

در طول دهه‌های ۲۰ و ۳۰ میلادی با انتقال گنجنینه‌های فراوانی که توسط هیات باستان شناسی فرانسه در افغانستان کاوش می‌گردید، بر مجموعه‌ گنجینه‌های این موزیم افزوده شد.

م ا

نظر شما
ارسال نظر